Een meditatieruimte, moet dat echt?!

Er zijn een paar grote bedrijven, denk Nike en Google, die voor hun medewerkers een meditatieruimte hebben ingesteld, ingericht, georganiseerd - hoe moeten we dat zien? "Beste mensen, wat voorheen de bezemkast was, is nu de meditatieruimte." Of: "In die loze hoek onder trap, mag vanaf heden in alle stilte worden gemediteerd; er liggen een paar dikke kussens."

In de aankondiging van deze hippe nieuwigheid stel ik me dus dit soort zinnetjes voor, maar dat zegt waarschijnlijk meer over mij, dan over deze bedrijven. Ik denk namelijk dat je meer dan goed voor je medewerkers moet zorgen, maar dat dit niet zit in glijbanen naar de kantine, kunststoffen cocons voor 'power naps' of meditatieruimtes. Kan de zorg niet een beetje echter en oprechter?

Lief en ik hebben ook bedrijf, maar geen meditatieruimte. Terwijl ik voor mijn enkele medewerker en zeker ook voor mijn gasten heel goed wil zijn. Zouden we beter, rustiger of gelukkiger worden van zo'n ruimte? Of zou het helpen als we onze gasten, kinderen, medewerkers en onszelf eens wat vaker naar buiten sturen? Of op een stoel zetten, om je een beetje voor je uit te vervelen?

Als ik kijk naar onze gasten, dan denk ik dat ons huis en onze tuin voldoende uitnodigen tot diepgaand lanterfanten. Ik zie ze kijken naar hun spelende kinderen (wanneer komen we daar anders aan toe?), naar de bomen, naar vogels die in Nederland niet voorkomen en naar eekhoorns die voorbij rennen. En nu het 'iets lagere' seizoen weer voor de deur staat, komen we daar zelf ook weer aan toe. Heerlijk. Hoeven we ons niet meer te verstoppen op het toilet, want daar schijnen 30 procent van de mensen die niet bij Nike of Google werken te mediteren of heet dat nou toch anders?

door: Nienke, vanuit Bayet, Frankrijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.